Pe lângă beneficiile vizibile, grădinăritul oferă și beneficii mai puțin vizibile, dar la fel de importante. Cu efecte importante asupra sănătății, grădinăritul este recomandat pentru orice vârstă.

Îngrijirea unei grădini ne aduce atât satisfacții materiale, reușind astfel să punem pe masă produse proaspete, dar ne ajută și să avem o sănătate mai bună și o imunitate mai crescută.

Un studiu realizat de câțiva cercetători olandezi arată că grădinăritul are multiple beneficii la nivel fizic și psihic. Aceștia au realizat studiul pe două grupuri cărora le-a cerut să îndeplinească o sarcină stresantă. Ulterior, un grup a grădinărit timp de 30 de minute iar celălalt a citit în interior. Grupul de grădinărit a raportat stări mai bune decât grupul de lectură și a avut valori mai mici ale cortizolului. Cortizolul, ”hormonul de stres”, poate influența mai mult decât starea de spirit: nivelurile cronice crescute ale cortizolului au fost legate de tot, de la funcția imună la obezitate, la memorie, probleme de învățare și boli de inimă.

În unele țări, se practică închirierea unor terenuri pe termen lung pentru a petrece timp în contact direct cu natura.

Mai mult, hormonii creierului determină scoruri înalte pentru cei care practică grădinăritul deoarece nu există o măsură mai tangibilă a puterii unei persoane de a provoca schimbări pozitive în lume decât de a îngriji  o plantă pentru a se transforma din semințe în fructe.

Sănătatea inimii

Grădinăritul poate fi o modalitate perfectă de a petrece timp în natură, 2-3 ore pe săptămână. În același timp, grădinăritul poate oferi beneficii mai importante decât exercițiile fizice efectuate într-o sală de sport. Potrivit unui studiu realizat de cercetători din Stockholm, practicarea regulată a grădinăritului reduce accidentele vasculare cerebrale și riscul de infarct cu până la 30% pentru cei de peste 60 de ani.

Timpul petrecut în soare, câte 10 minute pe zi, oferă suficientă vitamina D – ceea ce reduce riscul bolilor de inimă, osteoporoza și diferite tipuri de cancer. Ideal ar fi să petrecem câte 30 de minute pe zi în grădină: 15 minute dimineața și 15 minute seara.

Sănătatea mâinilor și dexteritatea

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, puterea mâinilor scade și la fel se întâmplă și în cazul dexterității. Grădinăritul menține puternici mușchii mânilor tocmai datorită exercițiilor practicate zilnic. Este recomandată folosirea alternativă a mâinilor pentru echilibrarea corpului. Iar folosirea mâinii non-dominante este unul dintre multele exerciții pentru menținerea creierului să funcționeze bine pe măsură ce îmbătrânim.

Sănătatea creierului și Alzeimer

Un studiu realizat pe 3000 de adulți, timp de 16 ani, a arătat că grădinăritul reprezintă factorul cel mai puternic pentru reducerea riscului de demență, cu până la 36%. Iar un alt studiu a arătat reducerea riscului cu 47%. De ce o diferență atât de mare? Ei bine, Alzheimer este o boală misterioasă iar factorii care influențează incidența și evoluția sa rămân încă greu de înțeles. Cu toate acestea, grădinăritul implică atât de multe dintre funcțiile noastre critice, inclusiv forța, rezistența, dexteritatea, învățarea, rezolvarea problemelor și conștientizarea senzorială, încât beneficiile sale ar putea reprezenta o sinteză a diferitelor aspecte.

Imunitatea

Pe lângă vitamina D, oferită de soarele verii, ce ne ajută să luptăm cu răceala și gripa, s-ar părea că și murdăria de sub unghii este în favoarea noastră. Bacteria solului ”prietenos”, Mycobacterium vaccae – obișnuită în murdăria din grădină și absorbită de plante, ajută la atenuarea simptomelor psoriazisului, alergiilor și astmului: toate acestea ar putea proveni dintr-un sistem imunitar slab. Acest organism interesant ajută la diminuarea depresiei, astfel că grădinăritul este și o formă excelentă de terapie deoarece interacționează cu creierul nostru și poate avea efecte benefice incredibile.

Când suntem înconjurați de plante în creștere, avem parte de ceva mai mult decât o ”priveliște frumoasă”. Această experiență senzorială determină procese regenerative profunde în corpurile și în mințile noastre. Există, de altfel, un studiu efectuat pe două grupuri de pacienți care se recuperează după intervenții chirurgicale: un grup privește afară copacii verzi iar celălalt grup are vedere la un zid, fără pic de verdeață. Ei bine, cei care s-au recuperat mai repede au fost pacienții cu vedere spre natura verde. Tot ei au avut nevoie de mai puține medicamente pentru durere și au avut mai puține complicații.

Cercetătorii au descoperit că grădinăritul practicat zilnic reprezintă cel mai important factor de reducere a riscului pentru demență, acesta fiind redus cu 36%.